22 november 2011

Kvinnor med eller utan makt

Ni kanske minns det här sjukt långa inlägget om tanttrenden som jag skrev?

Det var en till sak där i den där radiodiskussionen som jag hakade upp mig på. Jenny Damberg får frågan om hon ser något farligt i det nya tantbegreppet (och husmorstrenden), något som kan hota den jämställda kvinnorollen. Och det ser hon.

Det utger sig för att vara en feministisk handling, men hon tror att det mera handlar om att säga att "det är moderna tider och jag är en självständig kvinna men jag är fortfarande väldigt mycket kvinna så sååå farlig är jag inte".

Det här håller jag inte alls med om (eller så förstår jag inte). Jag skulle snarare vilja påstå att det är ett sätt att säga "det är moderna tider och jag är en självständig kvinna, och även om jag är väldigt mycket kvinna så är jag stark och tar makt". För alla kvinnor ska väl inte behöva ta sig an en traditionellt sett manlig roll för att kunna ta makt? Blir det inte fel då också? För det hon säger är ju att det traditionellt sett kvinnliga är ofarligt (maktlöst). Och så ska det väl inte vara?

6 kommentarer:

Malin sa...

Superbra skrivet. Du är smart du! Min kommentar blev så lång att den omvandlades till ett alldeles eget inlägg. tack!

Hannasvirrvarr sa...

Tack detsamma! :)

marica sa...

sakeli vad du skriver bra. Jag håller med dig!

Hannasvirrvarr sa...

Marica - Men sakeli vad fin komplimang :)

Anonym sa...

Det skorrar ändå lite i mina öron.

"… även om jag är väldigt mycket kvinna så är jag stark och tar makt" är väldigt bra i sig, men funkar det ärligt talat i tantdebatten?
Vilken makt syftar du på när du kopplar ihop husmodersrollen och tantrollen med makt?

Makt över hemmet, makt över de egna tingen, makt över familjen, makt över sitt eget liv - allt detta är bra saker när man ser dem i ett brett perspektiv utan att ladda begreppet "makt" med alltför negativa och destruktiva associationer.

Men problemet är att tantrollen och husmodersrollen i mångt och mycket begränsar sig själv till hemmets sfär. När tanten är så upptagen med att ta hand om tingen och maten på ett gammaldags och omständigt sätt - finns det tid och energi över för att lyfta blicken och titta ut över samhället i övrigt?
Vad jag undrar är om kvinnor gör det för enkelt för sig genom att välja den omständiga "tantrollen" (nu läser jag in allt både positivt och ekologiskt hållbart du motiverat livsstilen med) och därmed låter bli att ta för sig på den stora arenan, där man på allvar kan påverka stora beslut och göra något konkret för både miljön och hållbar livsstil för hela jordklotet.

Likaså: är det typiskt kvinnligt att downshifta, för att kvinnor är vanare vid att välja bort än att ta för sig?

Det här låter säkert provocerande, men det är en frågeställning som är värd att fundera på både en och två gånger. Ofta tycker vi att vi väljer rätt och sunt, men i slutändan biter vi oss ändå i svansen...

Allt gott!

Hannasvirrvarr sa...

Anonym - Tack för en välskriven kommentar!

Visst ser jag också fallgroparna du nämner. Speciellt om människor tar sig an dessa trender som tomma trender. Utan att det finns något inom en själv som tycker att det är viktiga saker.

För min del plockar jag ut de aspekterna som passar mig ur tanttrenden. Det du skriver om omständlig matlagning (och typ gardinsbyte enligt olika regler) är t.ex. något jag inte alls sysslar med (min sambo lagar oftare mat). Däremot "spiller jag tid och kraft" på handarbete - därför att det ger mig själaro och tillfredsställelse. Jag tycker också det är ett fint kunnande som vi inte ska låta dö ut. Ofta sker detta handarbetande medan jag umgås med andra - varför inte skapa något konkret och avslappnande samtidigt - istället för att endast dricka kaffe.

Det där med makt över olika saker sen. Att ta makt över sig själv är väl kanske det första steget för att kunna påverka både egen och andras situation. Men om vi t.ex. tar Underbara Clara som exempel så har hon också tagit makt över sin egen ekonomi och bidrar också till samhällsutvecklingen genom att sprida samhällskritiska tankar och olika typer av inspiration både genom sin blogg och andra mediekanaler. Jag tycker minsann att hon tar för sig även på den stora arenan.

Jag tror inte att tant-/husmorstrenden måste innebära att man låser sig till hemmet. Utan jag hoppas att båda könen ska kunna plocka ut sådana delar som passar dem.

Kanske det sen är fel att använda beteckningen "husmor" och "tant" eftersom det är könsbestämmande. Samtidigt som jag tycker vi kunde se det som ett sätt att ge erkännande till just kvinnorna som gjort ett osynligt men viktigt arbete (och med viktigt syftar jag inte på gardinbytande enligt omständliga regler).